Rick Owens galna kreationer

I somras blev jag uppmärksammad på Jak & Jil och deras (om de nu är två) blogg. Fascinerande att någon tar bilder på fashionista-elitens skor och kläder. De flesta bilder var dock på skorna. Tror att det hade att göra med att läsarna vill se fler skor. Efter några veckor dök det upp en bild på någon som vågade bära Rick Owens uppmärksammade stövlar – jag säger vågade, för de var helt otroligt galna. De såg ut som något ur Halo, eller något som rollbesättningen i Battlefield Earth skulle ha på sig. Jag förstod inte, och förstår fortfarande inte charmen med dem. Många bloggare och många fashionistor säger att de är helt otroliga, helt utom denna värld (det kan jag hålla med om), men jag förstår ändå inte, och vissa håller med mig. Det är ett par stövlar som simulerar ett par ”bell bottoms ” (tyda.se översatte ordet till klockbyxor). Väldigt överdådiga och helt opraktiska. Å andra sidan finns det nog många som säger att mode inte alltid behöver vara praktiskt, det kan vara ett uttryck för vad dessa konstnärer/modeskapare inspireras av. Då kanske Rick Owens inspirationskälla kommer från just Battlefield Earth, för jag tvivlar på att inspirationen kommer från den rådande lågkonjunkturen.

