Solfaktor

Det är så himla viktigt att hitta rätt solskyddskräm. För bara ett par år sedan började min hud reagera mot något ämne i de vanliga butiksprodukterna, i detta fall hade jag inhandlat Niveas solskydd. Jag har aldrig haft problem förut, men på en semesterresa till Parga började huden bli knottrig, rödprickig och tillslut blev den helt rödflammig. Jag trodde att det var soleksem eftersom jag hade vistats i solen så länge. Men året därpå hände samma sak och då hade jag inte mer än hunnit stryka på krämen innan jag blev rödflammig på benen och på ryggen. På nätet hittade jag information om utslag som man kan få när man har kommit i kontakt med något olämpligt och det visade sig vara nässelutslag. Jag köpte istället Dr Hauschkas solskyddskräm och blev faktiskt förvånad när jag slapp utslagen. Inte ens i den jobbigaste hettan i Italien fick jag utslag. I år åker jag som bekant söderut i tre veckor och hade inför resan tänkt inhandla fler tuber av doktorns solskydd. Men nu visar det sig att den inte säljs längre eftersom den inte håller den standard som EU har satt upp. Dr Hauschka, och många andra producenter som framställer naturlig kosmetika, har som regel att inte blanda i kemiska solskydd i deras produkter eftersom det strider mot deras policy. Och EU har i sin tur krävt att detta måste finnas i alla solskydd. Så nu får jag helt enkelt leta mig fram till ett annat lika bra solskydd. På NK hittade jag Piz Buin Allergy, och i min enfaldighet trodde jag att den skulle vara bra för känslig hud. Icke! I torsdags kom de gamla utslagen tillbaka och jag blev helt rödflammig på insidan och baksidan av låren. 189 kr rakt ned i soptunnan. Utslagen kanske har något med fettet i produkterna att göra, att krämen liksom ligger utanpå som ett tjockt lager som i sin tur inte låter huden andas. Därför tänker jag i dag köpa Annemarie Börlinds SPF 10 i hopp om att den kan fungera. Har jag fel om denna produkt får jag se ytterligare fler kronor plumsa i sjön.

