Överreklamerat

Kanske är det dags att tänka om. Dags att ta tag i garderoben och ekonomin. Dags att utvärdera om shopping verkligen är så himla nödvändig. Ann-Christin Gramming hade köpstopp i ett helt år och bloggade dessutom om det. Jag vet inte om jag skulle kunna klara av ett helt år, men jag skulle hemskt gärna vilja prova. Frågan är då: vad är tillåtet att handla? Ann-Christin satte upp tre punkter i avtalet:

1. Inte köpa något under 2007 som inte är absolut nödvändigt
1. a. Undantaget är mat, medicin och förbrukningsartiklar
2. Om jag absolut behöver något, se om jag kan låna,byta eller köpa begagnat

Därmed är kläder, skor, väskor, möbler och andra lyxvaror helt uteslutna. Men, om någon fyller år? Får jag lov att köpa en present? Och hur blir det till jul? Får jag köpa klappar? Vad sägs om bidrag i en annans namn till välgörenhet? Ett medlemskap i Amnesty, Greenpeace eller WWF? Något man har knåpat ihop själva med utvalda saker från secondhandbutiker? Det skulle nog funka om man verkligen ville.

Jag skulle älska att prova detta. Vi får se.

