Torpdrömmar

Jag har torpdrömmar. Jag vill ha ett litet hus i Dalarna, eller kanske på Österlen. Men för att stilla mitt begär för lite lantlig luft brukar min make och jag åka till svärföräldrarnas hus som ligger ca en timme utanför Stockholm. Och vi har till och med ett eget rum som är byggt bara för oss. Det är ett rymligt rum på ca 14 kvm. Vi har en dubbelsäng, trägolv och en härlig, vitmålad vägg. Men det är väl ungefär där härligheter tar slut. Vi har ingen förvaring – eller jo, vi har en byrå och en gammal soffbänk -, taket behöver målas och sängen står mitt i rummet. Men mest av allt saknar rummet charm. Och det är just charm som rummet kommer att få efter att maken och jag har byggt en bänk med förvaring och två garderober, målat taket, skaffat lite avlastningsmöbler och fört in lite av den grönska som frodas utanför huset. Planerna har sakteligen börjat uppföras, men det kommer nog att ta lite tid. Men det är väl det som behövs – tid och kärlek. Då kommer rummet förvandlas till ett ställe som vi vill vara i jämt.

Foto: I mitt paradis
